Konkurencja z jednej strony kojarzy nam się jako zagrożenie, a z drugiej strony może być dla nas pomocna. Możemy wiele się od niej nauczyć, szczególnie jeśli działa na rynku znacznie dłużej niż my i ma lepsze wyczucie. Obserwując posunięcia innych podobnych przedsiębiorstw na rynku, możemy wyciągnąć wiele cennych nauk i dowiedzieć się, jak powinno wyglądać prowadzone profesjonalnego przedsiębiorstwa w danym segmencie.
Jak utrzymać przy sobie stałego klienta
Jeśli twoja konkurencja działa na rynku od wielu lat, to na sto procent ma już swoich stałych klientów, którzy cały czas przekładają się na dochody. Zastanów się więc, jakie strategie danej firmy najbardziej mogą przyciągać klienta. Sprawdź, co oferują i jak zajmują się realizacją zleceń. Być może ich sekret tkwi w rabatach, a może to ich działania i jakość wykonywanej pracy są dla klientów najważniejsze. Nie chodzi tu o wybadanie strategii danej firmy, a raczej dowiedzenie się mniej więcej, na co kliencie najbardziej liczą, korzystając z waszego rodzaju usług. Dzięki temu będziesz wiedział, jak ich do siebie na przyszłość przyciągnąć.
Jakich technologii produkcji warto używać
Twoja konkurencja zapewne jest na bieżąco z nowinkami technologicznymi w waszej branży. Zanim zaczniesz jednak wykosztowywać się na jakieś drogie maszyny, zastanów się, co naprawdę jest Ci potrzebne do pracy. Bardzo często młodzi przedsiębiorcy kupują to, co jest drogie i wydajne, bo wydaje im się, że to usprawni ich działania, a ostatecznie okazuje się, że to tylko niepotrzebne koszty, które trzeba ponosić przez wiele miesięcy. Konkurencja dostarcza Ci ważnych danych na temat tego, czego używa się na rynku, ale jednocześnie może podpowiedzieć, które z tych sprzętów to tylko naturalna konsekwencja bogacenia się.
Czy warto inwestować w dany rynek
Zanim założysz działalność, zastanów się w ogóle, czy ma to sens. Nie chodzi absolutnie o zniechęcanie się czy uświadamianie sobie, jak beznadziejny okazała się nasz plan. Czasami rynki są już zwyczajnie przepełnione albo nie ma na nich nowych klientów. Kiedy liczna przedsiębiorców i pracy, jaką mogą wykonać, przewyższa zapotrzebowanie, konkurencja zaczyna robić wszystko, żeby pozyskać klienta. W takich warunkach bardzo trudno będzie się utrzymać młodemu przedsiębiorcy, który nie ma jeszcze wyrobionej marki i o którym klienci jeszcze nie słyszeli. W takim wypadku lepiej odpuścić sobie prowadzenie działalności.
Można również uczyć się na błędach konkurencji i za wszelką cenę ich unikać w swoim biznesie. Jest to cenna umiejętność obserwacji, która zaoszczędzi nam straty finansowe i wizerunkowe